Kommenteeri

Alustava ettevõtja piinlikud küsimused

Kõik ei ole ärimaailmas ja raamatupidamises kohe kõigega kursis. Tihtilugu kardetakse küsida nn rumalaid küsimusi. Mina olen ikka klientidele öelnud, et rumalaid küsimusi ei ole olemas ja kõike võib küsida.  Alljärgnevalt toon välja mõned enamlevinud küsimused.

Kas pean makse maksma? 

Seda küsimust küsitakse kõige rohkem. Kohe alguses ei pea makse maksma. Makse peab maksma siis, kui otsustatakse palka maksma hakata. Samuti tekib maksukohustus siis, kui ettevõte registreeritakse käibemaksukohustuslaseks (kui kalendriaasta käive ületab 40 000€, siis on kohustus käibemaksukohustuslaseks registreerida).

Kas ma saan dividende maksta?

Paljud ettevõtted on asutatud osakapitali sissemakset tegemata. Dividendide maksmiseks peab olema osakapital sisse makstud ja vähemalt esimene aastaaruanne esitatud. Aruandes määratakse kasumi jaotuses väljamaksmisele kuuluvad dividendid ja selle alusel saab dividende välja maksta. Maksud selle pealt tasutakse siis, kui reaalne väljamakse on tehtud.

Mida saab firma kuludesse kanda? 

Ettevõtte kuludesse saab arvestada kõike, mis on otseselt või kaudselt ettevõtte tegevusega seotud. Alustav ettevõtja kasutab tihti algul isiklikku telefoni ja autot. Telefoni kasutuses määratakse protsent, palju keskmiselt ettevõtte heaks kõnesid tehakse ja selle osa arvest võib ettevõtte kuludesse kanda. Isikliku auto kasutamisel ettevõttega seotud sõitude korral saab maksta kompensatsiooni. Selle kohta on eraldi postitus olemas siin

Kas ma võin ettevõtte kontolt raha välja võtta?

Ettevõtte kontolt välja võetud sularaha läheb kassasse ja see ei ole keelatud. Kassas olevat raha saab kasutada kulutuste tegemiseks (kindlasti kuludokumendid raamatupidajale saata).

Mis saab kui ma maksin isiklikult arvelt ettevõtte kulu? 

Seda ikka juhtub, et panka sisse logides võib kogemata kasutaja valikusse sattuda eraisik. Sellisel juhul on õigus see summa ettevõtte arveldusarvelt enda isiklikule kontole tagasi kanda (ülekandele märkida ekslikult tasutud arve nr ja ettevõtte nimi). 

Kas võin ettevõttele raha laenata? 

Ettevõttele võib laenata nii palju kui vaja ja võimalust on. Alustaval ettevõttel ei pruugi kohe alguses vajalikku kapitali olla. Omaniku antud intressivabad laenud on mõistlik lahendus. Kui omanik soovib antud laenu pealt intresse saada, siis intresside osa maksustatakse tulumaksuga. Laenu põhiosa saab maksuvabalt tagasi maksta.

Kuna pean osakapitali sisse maksma? 

Ettevõtet asutades märgitakse põhikirjas ära, mis aja jooksul osakapital peab sisse makstud olema. Seda on oluline jälgida kui ettevõtet registreeritakse (maksimaalne aeg on 10 aastat).

Alustava ettevõtja esmane nõustaja ja abiline on raamatupidaja.
Tekkis küsimusi raamatupidajale? Võta julgelt ühendust siin.

Lisa kommentaar

Email again: